Liny do ćwiczeń – charakterystyka

Liny do ćwiczeń – znudził Cię tradycyjny trening?

Warto spróbować czegoś innego. Nowe bodźce maja wpływ nie tylko na wygląd i sylwetkę naszego ciała, ale przede wszystkim na jego zdolności. Jeżeli szukacie sportowych inspiracji to warto zainteresować się koncepcją treningu, którą opracował John Brookfield (USA). Chcąc wzbogacić swój trening, użył grubej liny do ćwiczeń, którą zaczął wykorzystywać w swoich ćwiczeniach. Bardzo szybko odkrył, że lina doskonale buduje siłę, kondycję i wytrzymałość.

Czy trening z linami jest popularny?

Tak, wykorzystuje się go bardzo często w przygotowaniu fizycznym zawodników w takich dyscyplinach sportu jak: boks, hokej, koszykówka, football, sztuki walki i wielu innych.

Dlaczego warto ćwiczyć z liną?

Trening ten jest przeznaczony dla każdego bez względu na stopień wytrenowania. Ponieważ liny różnią się grubością, więc różnią się również wagą. Mogą na nich trenować dzieci, młodzież, osoby starsze oraz profesjonaliści. Ten trening to również zabawa i integracja. Ponieważ jest bardzo prosty w wykonywaniu, nie trzeba wkładać dużego wysiłku w zapoznawanie się z wielorakimi wymaganiami jak w przypadku innych form treningu. Taki trening ma wiele zalet.

Podstawowe to:

  • całe ciało jest zaangażowane do pracy,
  • wszystkie mięśnie, w tym głębokie są pobudzane do działania,
  • bardzo niskie ryzyko kontuzji,
  • jest to trening interwałowy, więc doskonale wpływa na metabolizm,
  • możemy go wykonywać w praktycznie każdym miejscu,
  • buduje naszą siłę funkcjonalną, życiową,
  • zdecydowanie poprawia wytrzymałość i kondycję.

Od czego zacząć?

Z pewnością od zakupu właściwej liny. Ma to ogromne znaczenie w wykonywaniu treningu. Odpowiednia lina pozwala na prawidłowe wykonywanie mnóstwa ćwiczeń, dostosowuje się do osoby ćwiczącej i jej warunków fizycznych. Oczywiście przy wykonywaniu ćwiczeń bardzo istotne jest aby utrzymywać prawidłową pozycję.

Jak ćwiczyć?

Trening można wykonywać w pozycji stojącej oraz w półprzysiadzie. Stopy powinny być rozstawione nieco szerzej niż biodra i skierowane lekko na zewnątrz. Staramy się mieć wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, a mięśnie pośladków oraz brzucha cały czas napięte. Bardzo istotne jest, aby przy wykonywaniu ćwiczeń nie zapominać o oddychaniu, to wtedy natleniamy nasze komórki. Najprostszym ćwiczeniem jest unoszenie i opuszczanie ramion, które możemy wykonywać oburącz lub też naprzemiennie. Intensywność oraz tempo ćwiczeń zależy od osoby ćwiczącej. Możemy również wykonywać krążenia liną na zewnątrz lub do wewnątrz. Warto eksperymentować, w tej chwili można z pomocą lin wykonywać nawet ponad 30 ćwiczeń.

Jak długo trenować?

Trening trzeba dostosować do naszych warunków fizycznych. Na początku można spróbować w systemie 20/20/5 czyli 20 sekund ćwiczeń, 20 sekund odpoczynku, 5 serii ćwiczeń. Oczywiście wraz ze wzrostem kondycji wytrzymałości wykonujemy dłuższe serie przy krótszym odpoczynku. Warto uzupełniać trening z linami o inne ćwiczenia, np. bieganie, które sprawią także, że będziemy aktywni w każdej sferze.

Back to Top